fredag 17 december 2010

Svt och korruption?

Läste i DN i morse om hur regeringen har tillsatt en myndighet som ska förhandsgranska programmen som ska sändas i Svt. Det är ännu ett steg mot en mer korrupt mediesituation. Det minskas på vad som ska vara offentligt från myndigheterna, allt mer blir belagt med sekretess och nu ska det i stort sett införas censur. Vart är samhället på väg egentligen? det är oroande, om detta fortsätter har vi det som i Berlussconis Italien om några år.

Jag kan tycka att Svt borde fundera mer på vad de sänder för program. Det är logiskt att de vill satsa lite mer på den lite yngre publiken som inte tittar på Svt i samma utsträckning som de äldre generationerna. Bara för att de måste satsa på den yngre genrationen får de inte glömma den äldre målgruppen.

Att sända ung och bortskämd som hör hemma i Tv3 eller någon annan reklamkanal är pinsamt. Nästa år ska de börja sända ett program som ska heta född 2010 eller något liknande, vad programmet heter är inte relevant. Det som är intressant och sjukt är vad det ska handla om: Det ska följa tio familjer som fått barn i år. Makabert nog börjar det redan på bb och filmteamet ska följa barnet tills det fyller femton år.

Jag vet inte vad ni tycker, men min gissning är ju inte att det kommer att bli succé bland oss gamla vana Svt-tittare som förväntar oss en någorlunda seriös och intressant tablå.

Nog om det. I kväll ska jag på Södra teatern och kolla in Plura och hans Eldkvarn, min förhoppning är ett gästspel från Petter eller ännu hellre Thomas Di Leva. Recension kommer imorgon.

Trevlig helg på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar