lördag 11 december 2010

Ipad, Säkert jättebra

Vad är grejen med ipad egentligen? min uppfattning är att det är som en stor och klumpig iphone, som du varken kan ringa eller sms:a med.

Jag är väldigt skeptisk, det är fortfarande mycket bekvämare att läsa en tidning eller en bok. Att skriva på den känns också obekvämt, den är för liten för att använda som ett vanligt tangentbord, och för stor för att använda på samma sätt som när du skriver ett sms i din mobil.

Bengt "Benke Ohlsson på DN skrev en krönika (http://www.pastan.nu/bloggen/inlagg/2621) om läsplattor någon gång under året, han talade om de andra fantastiska fördelarna:

Om du ska tända en brasa är det bara att riva den i lite mindre bitar och slänga in i kaminen, slänga på några torra vedträn och börja elda.

Eller när man varit ute i skogen och plockat svamp en lite småregning höstdag. När du kommer hem är det bara att knöggla ner den i skorna så har du torra och sköna skor för morgondagens skogspromenad.

Om det kommer en liten geting eller fluga när du sitter på terassen och dricker kaffe och läser, det löser du med läsplattan, rulla ihop den o klappa ihjäl getingen bara.

Slutet på "Benkes" krönika är så bra att jag lånar det rakt av:
"Nu undrar ni naturligtvis hur det här går ihop, att man använder läsplattor så här lättvindigt, men det beror på att läsplattorna inte kostar mer än sisådär tolv spänn och man hittar dem i vilken Pressbyrå som helst. Läsplattorna är dessutom biologiskt nedbrytningsbara, så om man kastar en i skogen blir den förr eller senare till mull, och den tillverkas också av sånt som naturen ger och det blir absolut inget giftigt avfall som vi får dyvla på fattiga centralafrikanska stater som inte har något annat val än att säga tack goa herrn."

Det är klart att det säkert finns några trevliga funktioner, klart det är bättre att läsa på den än på din iphone, men är det verkligen värt pengarna den faktiskt kostar? jag är tveksam.

Mitt outtröttliga lyssnande på p3 fortsätter för fullt, och den senaste tiden har det spelats mycket från Annika Norlins ena pseudonym Säkert, och den nya skivan Facit. Oj vilka bra texter, singeln Fredrik till exempel:

Säger jag: "Mäh, Fredrik, spela spelet"
Men du bah: "varför då?
jag vill inte bli älskad så
man får inget för det när man är som vi
man får inget för det när man vill folk väl
när man har en vilsam själ"

Hon har sagt att hon vill skriva en bok, snälla Annika sätt igång med skrivandet nu. Jag längar redan.

1 kommentar: