tisdag 14 december 2010

Sketchprogram och stavelser

Jag och min vän Max, hamnade i en liten diskussion om stavelser på bussen hem. Diskussionen handlade om ord som till exempel pakt, ägt, vägd och liknande. Eftersom det var några år sedan vi båda hade den lektionen i svenska visste vi inte säkert hur många stavelser det blir.

Det första jag gör när jag kommer hem är naturligtvis att googla det hela.
Jag hamnar på allas vårt älskade Wikipedia. Där fanns denna fantastiskt pedagogiska och vettiga definition och förklaring, har kapat bort lite för att ni inte ska avlida av tristess.

Stavelsen är den minsta prosodiska enheten. Den sammanfaller ofta men ska inte förväxlas med den syntaktiska enheten morfem. En stavelse består av en stavelsekärna, oftast en vokal, som ofta är omgiven av konsonanter. De konsonanter som föregår kärnan kallas ansats, de som kommer efter kärnan kallas koda. En eller flera stavelser i ett ord får ofta betoning. På fackspråk kallas den sista stavelsen i ett ord ultima, den näst sista penultima och den tredje stavelsen bakifrån antepenultima.
Konsonantljuden brukar, i de flesta språk, ordna sig runt kärnan/vokalen så att konsonanter med högst sonoritet står närmast före och efter vokalen.

Eftersom ni som läser min blogg är så kloka, räknar jag med att ni fattar det där och lämnar därför ämnet här.

Förresten har jag haft en sådan där dag när allt går fel, absolut allt. Därför var det uppiggande att klura lite på språknörderi så här på kvällskvisten.

Grotesco visar i kväll igen prov på smart och fantastiskt bra humor. De gjorde sketchprogram om en sketchgrupp som gör ett sketchprogram om sketchprogram.

Tidigare på kvällen såg jag faktiskt ung och bortskämd för första gången, har försökt undvika det då jag vet att risken att jag ska gasta okontrollerat och börja kasta vaser omkring mig när jag ser det är alltför stor. Tack och lov var jag hos några vänner så jag kunde i alla fall hålla mig ifrån att kasta saker.

tjingeling

Dagens tips: The Avett brothers


4 kommentarer:

  1. vad var oklart med wikipedias förklaring?

    SvaraRadera
  2. "jag hamnar på allas vårt älskade Wikipedia. Där fanns denna fantastiskt pedagogiska och vettiga definition och förklaring,"

    Sa inte att den var oklar, men den kanske har vissa tendenser att använda lite småsvåra ord.

    SvaraRadera
  3. jag uppfattade en viss ironisk underton.

    (kan dock ha fel, jag fattade då inte ett ord;))

    SvaraRadera