fredag 3 december 2010

Krönikan


Den senaste och enda gången jag varit i Bollnäs var för tio eller kanske till och med femton år sedan. Vi skulle upp till någon skidort för att åka skidor. Det var jag, min far och min bror. Vi stannade och åt lunch på någon restaurant i Bollnäs, jag kommer dock inte ihåg vad den hette eller om den fortfarande finns kvar. Det enda jag kommer ihåg från den gången var att farsan blev matförgiftad och missade sina två första skiddagar, inget särskilt bra minne alltså. Men nu är jag tillbaka i Bollnäs, staden som förstörde min käre pappas skidresa. Nej då, jag är inte en dryg nollåtta som skyller en enskild restaurants misslyckande på hela staden.

Jag vill gärna se mig själv som en fördomsfri människa. Att jag sedan tror att nästan alla som bor norr om Uppsala bara dricker "hojt", kör skoter och lever på bidrag är en annan sak. Personligen älskar jag Norrland: naturen, tystnaden och inte minst lugnet och de galet trevliga människorna man möter i städerna. Bollnäs är inget undantag.

Som helt ny här i stan och med ett lokalsinne som knappt duger till att hitta till mejeridisken på Ica-affären där hemma har jag som ni kanske förstår haft behov av lite hjälp när jag ska hitta till min destination. När jag då frågat om vägen har folk varit fantastiskt hjälpsamma, de frågar om de kan följa med och visa hur jag ska gå och önskar mig en trevlig dag.

Det kan tyckas vara småsaker men om man jämför det med många i Stockholm som säger: "de e ditåt" och pekar nonchalant åt första bästa håll utan att lyfta blicken. Nu vill jag inte spä på fördomarna om oss nollåttor men tyvärr är det allt för vanligt. Varför gör de på detta viset tänker jag då som en liten rumpnisse ur Astrid Lindgrens värld. Kan säkert bero på stress eller något liknande. Det ska jag inte gå in och analysera nu. Jag nöjer mig med att det är tråkigt men tyvärr ofta sant.

Nåt annat som jag verkligen tycker om, och som det finns betydligt mycket mer av här uppe än där hemma är SNÖ, jag tycker väldigt mycket om snö. jag blir barn på nytt och det första jag gjorde när jag kom upp var en snöängel.

2 kommentarer:

  1. Vi har en jäkla massa snö här hemma oxå kan jag säga har kommit mkt sen du åkte!

    SvaraRadera