tisdag 7 december 2010

Offentlighetsprincipen och Plura

God eftermiddag
Idag tänkte jag prata om konspirationsteorier men jag sov bort halva dagen och måste fokusera på min senaste uppgift i skolan, reflektion om journalistikens plats i den moderna världen med bloggar, facebook, ideella tidningar på internet med mera. Nu blir det kanske lite seriöst, men oj så intressant:

Att en artikel ska vara sann är för mig helt självklart. De flesta journalister vill vara sanna, men jag tror att fakta inte alltid kollas upp noggrant, och att vissa reportrar inte är tillräckligt källkritiska, att de till exempel kan använda källor på internet som till exempel Flachback eller bloggar.

Det kan säkerligen ofta vara sant, men jag tycker inte att det är etiskt riktigt att skriva artiklar i stora tidningar som medborgarna litar på med dessa hemsidor som källor.

I framtiden tror jag att detta kommer att bli mer och mer förekommande, när det inte bara finns rena presskonkurrenter som andra tidningar, radio eller tv att tävla mot, nu konkurrerar även bloggskribenter om att vara först med en grej.

Då ökar risken att journalister inte kollar upp sina källor tillräckligt noggrant.

Hela resonemanget handlar egentligen om att vara lojal och sann mot medborgarna. För att lyckas med detta, måste journalisten vara oberoende och opartisk i sitt skrivande. För att medborgarna ska kunna skapa sin egen bild av en händelse måste journalisten ge utrymme för båda sidor av argumentationen.

När det gäller till exempel Wikileaksaffären är det viktigt och bra att pressen redovisar båda sidor av våldtäktsanklagelserna mot Julian Assange. Det belyser risken att Julian Assange kan ha blivit anklagad utan grund, eftersom hans organisation har spridit så mycket känsligt material om USA och deras krigsföring.

För att kunna få fram sanningen till medborgarna är det också otroligt viktigt att offentlighetsprincipen ska finnas kvar och enligt mig helst utökas, men tyvärr så minskas den ner. Mer och mer blir sekretessbelagt och detta tror jag kommer att leda till ett stängt och mer korrupt styre.

dagens tips: kolla gårdagens grotescoavsnitt fantastiskt roligt med vardagsvm.


Dagens låt, något som kan konkurrera med Håkan Hellströms nya grejer:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar