onsdag 15 december 2010

Facebook och dumskallar

Vad ska jag skriva om idag nu då? vet att ni väntar på dagens kåserande.

Efter att ha åkt pendeln till Älvsjö för att där hoppa på ersättningsbussar till skolan idag, har jag ju en del att säga om SL. Men det var visst en olycka i Huddinge, det är ju faktiskt svårt för SL att göra något åt. Men ett par till extrabussar hade ju varit på sin plats.

Jag orkar dock inte skriva om kollektivtrafiken, lite uttjatat om man säger.

När jag nu surfar runt lite hittar jag dock något lite spännande på Aftonbladet.se, en artikel som handlar om några puckon som våldtagit en tjej och sen skrivit om det på Facebook. Polisen kunde då spåra gärningsmännen. De hade också spelat in våldtäkten på en mobiltelefon.

Hur kan man vara så dum i huvudet att man våldtar, men inte nog med det utan också är så korkad att man skriver om det på internet, och dessutom på det absolut mest kända sociala mediet i Sverige.

Stör mig även allmänt på hur folk använder sig av Facebook. Man läser statusrader som: "Nös precis", "jag är kissnödig", "kissat nu och är inte längre kissnödig". Ja, ni förstår grejen.

En annan sak jag stör mig på är alla "invites" till olika saker, det är säkert praktiskt och bra ibland, men jag personligen är väldigt bra på att missa dem. Nu pratar jag om privatpersoners fester och liknande, är det så svårt att dra iväg ett sms eller kanske till och med slå en signal.
Det kanske kan tyckas att det inte är så svårt att kolla sina "invites". Men det är egentligen inte det som är själva problemet. Jag stör mig på att folk räknar med att jag ska se det, och sedan svara på inbjudan via Facebook.

Nu är jag uppkopplad i stort sett dygnet runt, men jag har vänner som inte är inne så ofta, tänk på dem, eller tänk kanske allra mest på de som inte har det alls. Jag är stolt över er som står emot.

Tänker också att det borde finnas en risk att de som inte har Facebook hamnar utanför och tappar kontakten med sina vänner som lever sina liv via sociala medier.

Tror att våra liv kommer att vara ännu mer knutna till facebook och liknande i framtiden. Risken eller kanske chansen, jag vet faktiskt inte, tror jag är att vi kommer att sköta alla våra kontakter med myndigheter med mera via ditt facebook-konto (då knutet till något liknande en e-legitimation) betala räkningar, deklarera, söka studiestöd och så vidare.

Nej nu måste jag plugga istället.

Hejsan hoppsan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar