måndag 20 december 2010

Gästkrönika om julen

 
Man ser dagligen små julhälsningar i sociala medier som facebook och twitter. Detta är i min mening mycket trevligt och man fylls av den där odefinierbara känslan som smyger sig på när julen är på intåg. Men det finns undantag då jag känner att det uppkopplade jaget har gått till överdrift. Julkort till exempel.

Här om dagen då jag öppnade facebook fick jag ett litet meddelande som poppade upp där en bekant klippt in sitt ansikte i en bild av en snögubbe. Under bilden stod det “GOD JUL & GOTT NYTT ÅR ÖNSKAR XXXXX”, och det första jag känner är ilska. Ilska över att något så traditionellt som ett julkort har digitaliserats. Och nu tänker ni säkerligen att jag är en bakåtsträvande ortodox man med dåligt omdöme om vilka strider han ska ta. Men i det här fallet ser jag det helt enkelt som att man gjort ett övertramp på en tradition.

Även om det är upprörande så finns det ju självklart viktigare saker att tänka på i dessa tider: Vilka julklappar ska jag köpa? När ska jag hinna göra julmaten? Ska vi hoppa spriten i jul? Detta är några av frågorna som vanliga människor ställer sig dagarna innan jul. De är säkerligen befogade.

Enligt mig måste herr och fru Svensson lägga upp ett schema för att hinna allt de ska göra innan jul. Dels för att kunna prioritera rätt och dels för att få en del av julefridskakan. För att hinna njuta av julen och allt den för med sig så måste det planeras in tid då man kan vara för sig själv. Det behöver inte vara mer än att sätta sig en stund med en god bok eller att lägga sig och vila. Det spelar egentligen ingen roll vad man gör, bara man mår bra av det.

Och det där med spriten på julbordet är ju inte nödvändigt. Visst, det kanske känns som en sån där svenskhetsgrej att ta en nubbe till sillen. Men å andra sidan så är ändå julen något fantastiskt för barnen. Låt barnen få uppleva en sprakande jul som de kan minnas när de själva får barn. Istället för minnet av en konstig tomte som luktar sprit och spyr i hallen på vägen ut.

En annan sak som kan vara bra nu i slutet av året är att leva för stunden. Är det julafton så ska du inte gå runt och känna ångest för huruvida du ska hinna köpa skumpa och raketer till nyår. Det är helt irrelevant för just den stunden. Passa istället på att göra något bra av tillfället. Skapa ett minne för livet. Ett förslag är att hetsäta pepparkakor och shota julmust ur fula polska glas.

Ni har väl hört att regeringen lade fram ett förslag som innebär att det ska ske en granskning av det som sänds i de olika public service tjänsterna. Det är i min mening helt fantastiskt korkat. Ett eller flera medium ska inte behöva rätta sig efter en statlig pekpinne. Även om vissa saker som sänds är helt idiotiska så anser jag att det är viktigt att hålla farbror Reinfeldts censurerande fingrar borta från svenska medier. Annars vet man inte hur det ser ut om tio år. Kanske har då den tredje statsmakten stupat.
PATRIK MARTINSSON

4 kommentarer:

  1. Patrik ska ha en egen blogg också!

    SvaraRadera
  2. ta bort det här med att man måste bekräfta med bokstäver, JOBBIGT!

    SvaraRadera
  3. Nu är det borta, är ju bara du som kommenterar, så du får såklart som du vill

    SvaraRadera