söndag 23 januari 2011

Knasig kverulant

Nu tänkte jag skriva ett helt inlägg om att kverulera. Min tanke var då att vara lite snäll och klippa in en bild ur Svenska akademiens ordlista. Men för första gången på länge vill inte min dator samarbeta med mig. Ni får alltså vara utan, tråkigt. Jag avskyr datorer.

Så har jag redan börjat att kverulera.

Jag lärde mig detta helt fantastiska ord(du kan både vara kverulantisk, en kverulant och du kan kverulera) av Fredrik Virtanen, när han twittrade om hur dåligt Kebab house är. Han kallar sig "oxfilékverulant". Ett så "fulsnyggt" ord slipper inte förbi min språkhunger och jag var tvungen att kolla upp det. Det betyder om ni inte redan förstått det, att ständigt klaga eller klandra.

Jag är själv ett typexempel på en kverulant. Det är få saker som jag är i närheten av lika bra på som på att kverulera. Jag får ofta höra hur cynisk jag är och hur mycket jag klagar på saker och ting.

Min mamma har använt ord som klagomur, neggo (någon sorts förkortning hon hittat på för att vara negativ), cynisk och grinig. inget av dessa ord passar lika bra som kverulant.

Om jag skulle förklara varför jag klagar så mycket kan jag börja med att säga att jag inte ser världen ur ett negativt perspektiv, jag ser den som den är.

Att jag hittar saker att klaga på även i det helt vardagliga livet beror på att det även där finns så mycket saker att klaga på. Bara att till exempel att Hotmail inte går att synkronisera med min smartphone, det är så enkelt att fixa men det blir inte gjort, eller för den delen att Kronans snusdosor inte har något "bjudlock".

Att Stockholms gator inte blir plogade eller sandade snabbare är så klart sopigt, det är klart att det kostar pengar men att laga ett brutet ben kostar också samhället en massa pengar. I fallet med Stockholms gator är det ju skit bakom spakarna och allmän dumhet som är problemet. Varje år blir gatukontoret eller vem det nu är som sköter det där förvånade över att det kommer så mycket snö, "vi har inte maskiner så att det räcker". Lägg av. Köp fler.

Ja ni förstår, det är väl inte mitt fel att samhället är så värdelöst. Att politiker som svarar som Billström här om dagen; "jag kan inte kommentera källor från tredje hand" 19 gånger under samma intervju finns.

Det här är bara några saker som stör och gör att jag faktiskt måste klaga. Listan kan göras betydligt längre.

Det är tur att det finns bra musik som stoppar mig från att gömma mig i ett mörkt rum utan fönster och bara sura hela dagarna. Idag lyssnar jag på Albin Gromers låt från p3 guld igår, tyvärr hittar jag ingen film. Säkerts framträdande var också grymt.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3964&artikel=4306864&play=2863291&playtype=Ljudklipp

1 kommentar:

  1. vilket fantastiskt ord! Här kommer en definition för alla nollkollare (kollade såklart upp det själv, jag har ingen fil.kand i något ännu)

    Ne:kverulera, hemfalla åt kverulans (det att klaga ofta, i onödan och på ett irriterande sätt och utan att försöka göra något åt saken).
    Roligt dock att ett svårbegripligt uttryck som kverulans på NE förklaras som "någon som ofta kverulerar" från klarhet till klarhet alltså

    SvaraRadera