måndag 3 januari 2011

Marcus Birro, Virtanen och radiomongon

Nu var det längesedan jag skrev något igen. Det är inte av lathet som det varit så dåligt med uppdateringar. Det är på grund av dålig inspiration och mina egna krav på att det i alla fall ska finnas någon substans i mina inlägg. Idag läste jag två rätt bra och intressanta krönikor. Länkar nederst.

Marcus Birro skrev en känslosam och intressant text om fotboll, supportrar och huliganer. Det ligger mycket i det han skriver. Han är en klok man ibland. Läs den, speciellt ni som är intresserade av fotboll.

En av mina absoluta favoritkrönikörer: Fredrik Virtanen, har återigen prickat in en skojig vinkel; när polletten trillar ner. Att Jimi Hendrix också nämns ökar genast mitt intresse.

http://fotboll.expressen.se/nyheter/1.2276240/birro-lat-gora-2011-till-ett-hjartformat-tifo
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/kronikorer/fredrikvirtanen/article8360040.ab

Nog med lästips. Senaste dagarna har jag lyssnat på Filip Hammar och Fredrik Wikingsons podcast. Visst har de skojiga och intressanta diskussioner men oj vilka översittarfasoner de har ibland. De pratar om the Beatles och känner sig skyldiga att berätta vilka det är och att de var ett engelskt popband. Okej, jag är också cynisk och tror att den största delen av de svenska ungdomarna är okunniga och korkade men the Beatles behöver ingen presentation. Beatles är bara ett exempel där de tror att lyssnaren inte förstår.

Att de också pratar för snabbt och i munnen på varandra från första stund, dessutom över länk gör det ju inte bättre. Men trots detta lyssnar jag, skrattar och tycker det är rätt bra. Programmet bygger också mestadels på skvaller som sällan intresserar mig nämnvärt. Jag förstår inte varför jag ens lyssnar. Det finns betydligt bättre radioprogram att lyssna på, tankesmedjan i p3 till exempel.

Efter en hel förmiddag i telefonkö är jag på sågningshumör. Jag skulle ringa till HSB eftersom jag inte fått någon faktura på hyran. Jag väntade i 35 minuter på att få prata med någon. Det första jag gjorde när jag kom fram, var att skälla ut den stackars tjejen i andra änden av linjen. Efter att hon lugnat ner mig lite grann berättade hon om varför problemet uppkommit, och bad om min mailadress för att skicka mig fakturan. Nu råkar mina mailadresser vara väldigt lika varandra, jag blandade ihop dem och gav henne naturligtvis en cocktail av de två adresserna. Var lagom förbannad när jag insåg det.

Filip och Fredrik är förresten ett programledarpar som hållit ihop en hel radda år. De har gjort låg humor och skvallrat om kändisar först på fyran och sedan några år på femman.

Tack för att ni lyssnat.

Det var längesen ni fick ett musiktips, här kommer ett:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar