söndag 30 januari 2011

Lite Egypten, lite Patti Smith och lite Settman

Vi lever mitt i våra framtida historieböcker, har ni tänkt på det?

Efter revolutionen i Tunisien kan oppositionspartierna nu hålla sina samlingar öppet säger Rapport, vilket så klart är fantastiskt. Vi får hoppas att det kommer något gott även ur demonstrationerna i Egypten. Det kommer det säkert att göra, hitintills har det i alla fall ur mina ögon sett ungefär likadant ut i Egypten som det gjorde i Tunisien för några veckor sedan.

Läskigt att det ska krävas döda människor, tårgas och plundringar för att ändra på samhället, men så har det tyvärr varit i alla tider. Intressant nu hur Barack Obama och USA kommer att göra med sitt stöd till Mubarak. Ännu så länge är stödet kvar. Jag skulle inte vilja sitta i Vita Huset i dessa tider och försöka bestämma vilket beslut som ska tas. Men om jag har förstått det rätt verkar det som att det enda rätta är att ta bort stödet. Att det aldrig kan vara rätt att stödja en diktator är min bestämda åsikt.

Jag kände mig tvungen att behandla detta lite kort. Nu är jag klar. Min dag har till största delen bestått av plugg, en kort paus för att fika med en polare. Under dagen har Patti Smiths fantastiskt tunga platta, Horses från mitten av 70-talet snurrat åtskilliga varv. Vilken röst, vilket sound. Rekommenderas skarpt.

Det är kul att hitta skivor här hemma som jag knappt lyssnat på, eller inte riktigt insett hur bra den faktiskt är. Horses är en av de jag inte hunnit lyssna på ordentligt, men nu tagit mig tid och återigen blivit överraskad över hur mycket bra musik som finns gömt i mina skivställ.

Minuten på tv:n nu, första gången jag ser på det, tror jag genast ska stänga av det. Peter Settman ska vara väldigt glad över att jag offrade 10 minuter av min dyrbara pluggtid på detta hemska program.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar