måndag 14 mars 2011

Birro i radion...

Marcus Birro håller i veckans musikguiden i p3, han titulerar sig som poet och författare. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag gillar honom eller inte. Efter alla dessa år som han hörts och synts har det blandats och givits så mycket. Dessutom är han så störande stolt över sig själv. Oavsett vad, så gör han nu ett bra program i radion. Just i detta nu spelar han den andra av två fantastiska sånger med Thåström, två Thåströmlåtar i ett och samma program kan naturligtvis inte misslyckas och slätar över Birros pretentiösa monolog om hur pretentiös han faktiskt är. Pretentiöst värre.

Nu måste jag dock dementera det jag precis skrev och hävda motsatsen, Han börjar prata mitt i brev från 10:e våningen, helgerån, mord, hädelse, usch tvi och blä. Ska man behva bli näthatare? vill ju så mycket hellre vara en nätälskare.

Att han spelar en fantastisk "pratlåt" av Ulf Lundell som jag inte hört tidigare räddar upp det hela lite grann och om vi bortser från låtmordet så får den gode Birro tre starka V av fem möjliga.

Han inspirerade mig dock till att börja skriva lite mer poesi, finns lite dikter m.m i mitt lilla hemliga mörka arkiv. Det är nog dags att fylla på det lite, vi får se. Kanske jag tar mig i kragen och vågar publicera något här i framtiden.

3 kommentarer:

  1. Det ser jag fram emot. Fram med poesin.

    Och för att göra en enkel fråga ännu enklare: BIRRO ÄR VÄRDELÖS.

    SvaraRadera
  2. ja viktor publicera en dikt!! Jag lovar att läsa.

    Har också kommit fram till att Birro är värdelös efter att han gick på den där grejen från Nu blåser vi Sverige, där en tjej i rullstol bara ställde sig upp och gick och han "förlorade all tillit till alla människor" typ. Inte bara värdelöst, korkat också.

    SvaraRadera
  3. Hela krönikan han skrev om det var värdelös, rasistisk och otrevlig ja.

    SvaraRadera